המועצה > חדשות ועדכונים > ארכיון כתבות > ארכיון כתבות 2010

ארכיון כתבות 2010

תאריך: 24/11/2010

המועצה הישראלית לצרכנות: העתירות של חברות הסלולר ממחישות כי הן פועלות במרץ כדי לטרפד את כניסתם לשוק של מתחרים חדשים – MVNO ומפעיל חמישי.

ביום 11 בנובמבר 2010 הגישו חברת פרטנר וחברת סלקום עתירה לבג"צ כנגד החלטת שר התקשורת להפחית את דמי העברת שיחה ( תשלום בגין קישור גומלין בין רשתות הטלפוניה הסלולארית – קש"ג) באופן הדרגתי מ-25 אג' לדקה היום ל-6.34  אג' לדקה החל מינואר 2011 ועד 5.55 אג' לדקה החל מינואר 2014.
לטענת העותרות, תעריפי הקש"ג נקבעו ברמה נמוכה מדי ביחס לעלויות האמיתיות שלהן כביכול, מכאן כי משרד התקשורת חרג מסמכותו. כן טוענות העותרות כי הירידה "החדה" בקש"ג מונעת הסתגלות והערכות לקראת הורדת הקש"ג.

על רקע העתירות, התבשרנו בימים האחרונים כי חברות פרטנר וסלקום מעלות את תעריפיהן ב-4%  ו-3.5% בהתאמה, כשעל פי הפרסומים באמצעי התקשורת גם חברת פלאפון מתכוונת להעלות את תעריפיה בינואר 2011.

לעמדת המועצה לצרכנות, העתירות של חברות הסלולר ממחישות שוב כי הן פועלות במרץ כדי לטרפד את החלטת משרד התקשורת, אשר מטרתה לעודד את התחרות ולאפשר את כניסתם לשוק של מתחרים חדשים – MVNO ומפעיל חמישי.

ראשית יוזכר כי בפועל, חברות הסלולר אינן אמורות להיפגע כמעט מהורדת הקישוריות בכל הנוגע לשיחות בין רשת סלולר לרשת סלולר אחרת: כפי שציין ד"ר אסף כהן, סמנכ"ל בכיר כלכלה ותקציב במשרד התקשורת בחוות הדעת שלו בעניין זה, כ-90% מתוכניות התעריפים של לקוחותיהן מורכבות מתעריף אחיד לכל הרשתות הסלולריות האחרות וכוללות את הקש"ג. מכאן כי חברות הסלולר כבר עברו מזה שנים למבנה תעריפים המתחמק למעשה מפיקוח על תעריפי הקש"ג למזעור "נזקיהן". יש לציין כי התשלום החודשי שחברות הסלולר גובות מהציבור ללא כל קשר להיקף השיחות ולתעריף דקת שיחה, מהווה גם אמצעי להגדלה בלתי מוצדקת של התעריפים לציבור, ול"עקיפת" הויסות הרגולטורי על תעריפי הקש"ג. ההשפעה היחידה של הפחתת הקש"ג היא על עלות השיחות בין לרשת נייחת לרשת סלולרית, וכמובן על רמת התעריפים שהמפעילים החדשים יכלו לקבוע לציבור לקוחותיהם הפוטנציאליים.
 
בהתאם, החלטת משרד התקשורת להפחית את הקש"ג אינה משפיעה על רווחי החברות, אלא מהווה מבחינתן "איום" בשני מישורים: הראשון, אם הציבור מבין את משמעות החלטת המשרד, הוא יעדיף לחייג מהטלפון הנייח כאשר התעריף מנייח לנייד נמוך מהתעריף מנייד לנייד. השני, הפחתת הקש"ג הוא תנאי להצלחת כניסתם לשוק של מפעילים חדשים ולתחרות.

המועצה לצרכנות תמהה על טענתן המחוצפת של חברות הסלולר אשר מתעלמות מן העובדה כי לא רק שתעריף הקש"ג שקבע משרד התקשורת אינו נמוך ביחס לעלותו האמיתית, אלא המשרד לעמדת המועצה, עוד הלך לכיוון חברות הסלולר ובחר מודל המיטיב איתן כבסיס לתחשיב על פיו הורה לחברת NERA לבצע את עבודתה כמפורט בעמדת המועצה לצרכנות כפי שהוגשה לועדת הכלכלה מיום 11.10.10.

עו"ד אהוד פלג מנכ"ל המועצה לצרכנות מוסר כי " לעמדת המועצה לצרכנות, בג"צ הקישוריות והחלטת חברות הסלולאר להעלות את התעריפים עוד טרם כניסתה לתוקף של החלטת משרד התקשורת להפחית את הקישוריות, מהווים ניסיון להכביד על כניסתם לשוק של מפעילים חדשים ולפגוע בפתיחת השוק לתחרות.
"המשמעות", אומר מנכ"ל המועצה, "של כל יום שעובר ברמת דמי הקש"ג הנוכחים, היא תשלום מיותר של מאות מיליוני שקלים בשנה מצד הצרכנים."
מנכ"ל המועצה הוסיף כי "הצרכנים מקווים לאחר מתן ההחלטה של בית המשפט העליון, תיסלל סוף סוף הדרך למפעילים חדשים להיכנס לשוק וליצר את התחרות שהצרכנים מצפים לה זמן כה רב."